At træffe valg i livet

5 minutters læsning

At give deltagerne mulighed for at reflektere over egne valg i livet, almengøre valgsituationen og ruste deltagerne til at træffe valg i fremtiden.

FFAST-modellen til planlægning

Denne øvelse er beskrevet ud fra FFAST-modellen. Den enkelte lektion er på 45 minutter, hvilket kræver en god struktur både for vejlederen, men også for dem der deltager i samtalerne. Jeg har oplevet, at strukturen og tidsangivelser på de enkelte aktiviteter gør at den enkelte slapper af - og ikke undervejs er usikker på, hvad der kommer senere.

FFAST-modellen medtænker både opbygning, forberedelse og gennemførelse af forløbet - og det er en overskuelig planlægningsramme for et vejledningssamtalerne.

Beskrivelse af FFAST-modellen

Rammerne: Tid, sted og deltagere

  • En sammensat gruppe på 8-12 personer, som er på forskellige trin i deres liv. De kender hinanden godt i forvejen. 45 minutter pr. samtale.
  • Foregår i et almindeligt lokale, hvor der er plads til at lave gruppesamtaler og vi ikke bliver forstyrrede. Der er plads til individuel tænketid og et bord hvor vi sammen kan diskutere.
  • Der er tænkt over hygge og forplejning.

Forløbet: At træffe valg i livet

Der er afsat to gange til dette forløb. Det overordnede tema var at træffe valg i livet.

Den første samtale handler om de valg, man har stået i for at skabe en kobling tilbage til de vejledtes tidligere erfaringer.

Den anden samtale handler om fremtidige valg - og de situationer den enkelte står i eller kommer til at stå i.

Forløbet sat ind i FFAST-modellen

Sat ind i FFAST-modellen så forløbet sådan ud:


Fokus (for hele forløbet)

At træffe valg i livet

Formål (for hele forløbet)

At give deltagerne mulighed for at reflektere over egne valg i livet, almengøre valgsituationen og ruste deltagerne til at træffe valg i fremtiden.

Aktiviteter

Første møde (afsættet)

  • Livslinjen. Formålet med øvelsen er at blive klar over de valg, man har truffet tidligere i sit liv - og hvad der har styret valgene. Tegn en linje på et papir. Dit liv begynder i den ene ende. Den anden ende er nuet. Indtegn milepælene i dit liv. Spørgsmål fra vejlederen kunne være: Hvilke valg har du truffet? Har andre truffet valg for dig? Hvilke valg har haft størst betydning? Hvilke følelser havde du, da du traf valget? Hvordan traf du valget?
  • Gruppesamtale. Formålet med aktiviteten er at gøre erfaringer tilgængelige for flere og få lejlighed til at udfolde sin historie. I skiftes til at fortælle om jeres valg og valgenes betydning for jer. Når en har fortalt, spørger de resterende fra gruppen nysgerrigt ind til hinanden, omstændighederne og valgmulighederne med henblik på at forstå processen omkring valget.
  • Opsamling på tidligere valg. Formålet er at almengøre valgsituationer og skitsere muligheder at gribe valg an på. Opsamling i plenum på hvordan valgene er blevet truffet? Hvilke strategier har I hver især benyttet jer af? Hvordan kan man gribe valgsituationen an?

Andet møde (det næste valg)

  • Dine valg i fremtiden. Formålet er at få åbnet op for hvilke typer valg, man kunne stå over for. Alle står på gulvet. Facilitatoren stiller fire muligheder op, og den enkelte bliver bedt om at gå hen i den kategori, man passer bedst ind i. Hvilke valg står du overfor lige nu? Har det noget med uddannelse, arbejde, fritid eller familie at gøre? I deler kort i gruppen, hvad det er for et valg. Nu prøver alle at gå et andet sted hen. Brug 2 minutter på at diskutere, hvilke valg der kunne være i denne kategori. Alle prøver fysisk at stille sig i hver kategori.
  • Skriveøvelse. Formålet er at få åbnet op for den enkeltes valg. Vælg et valg, du står overfor. Skriv alle tankerne om dit valg ned på et stykke papir. Betragt det fra forskellige vinkler. Vend og drej dit valg. Giv dig selv gode råd.
  • Mads og Monopolet. Formålet er at man får inspiration fra de andre ift. sit eget valg. Fire i en gruppe. Alle præsenterer kort deres valgsituation. Gruppen bliver enige om, hvilken problemstilling, gruppen vil tage op. Vedkommende der bliver valgt, uddyber sin valgsituation lidt mere. Derefter diskuterer de tre andre valgsituationen med hinanden, ligesom man gør i Mads og Monopolet. “Hvad skal Anna gøre? Vi synes at hun skal …”. Vedkommende med den valgte valgsituation noterer ned, men er ikke med i samtalen med mindre der er et afklarende spørgsmål. Anna slutter med at fortælle Mads og Monopolet, hvad hun har taget med sig fra diskussionen.
  • Opsamling. Formålet er at inspirere til og gøre det endnu skarpere, hvordan man vil gribe sit valg an. Fælles opsamling hvor facilitator spørger til om deltagerne er blevet bevidste om, hvordan de vil gribe deres næste valg an.

Struktur

Første møde (afsættet)

Formålet

At have et afsæt tidligere valg → og dele måder, man kan gribe valg an på.

Mødets opbygning
  • Præsentation og kontrakt (5 minutter). Sætte dagsorden for sessionen.
  • Livs-U’et (10 minutter). Udfylde livs U’et på et stykke papir individuelt.
  • Udvælgelse (5 minutter). Vælg et valg, som du har lyst til at fortælle om til andre.
  • Gruppesamtale (24 minutter). I små grupper á 4 personer - 6 minutter pr. person.
  • Opsamling (6 minutter). Hvordan er jeres tidligere valg foregået? Hvordan har I taget dem? Hvilke ting har du brugt for at komme frem til det endelig valg? Hvor lang tid brugte du på valget?

Andet møde (det næste valg)

Formålet

Forberedelse til den vejledtes næste valg. Deltageren skal have mulighed for at reflektere over hvordan de vil gribe det næste valg, de står overfor, an.

Mødets opbygning
  • Dine valg i fremtiden (10 minutter)
  • Skriveøvelse (5 minutter)
  • Mads og Monopolet (20 minutter)
  • Opsamling (10 minutter). Hvordan er I hver især blevet bevidste om, hvordan I vil gribe jeres næste valg an. Få nogle bud på, hvordan den enkelte vil gribe deres valg an. Hvad vil de gøre i praksis.

Teknikker

  • Bevidsthed om sammensætning af grupper.
  • Nærværende, til stede og fokuseret på nuet.
  • Fange nuancerne i valgene og stille spørgsmål - uddybende og anfægtende.
  • Opsummere valgene på tavlen.

Referencer

  • Thomsen, Rie; Boelskifte Skovhus, Randi; Buhl, Rita (2013): At vejlede i fællesskaber og grupper, Schultz.
  • Jónsdóttir, Sigríður Hulda; Birgisdóttir, Björg J.; Sigurðardóttir, Anna (2012): WATCH. En brugsbog i gruppevejledning, Schultz
  • Terkelsen, Helle: Projekt Pitstop, Ry Højskole, efteråret 2012, FFD Udviklingsprojekt, https://ffd.dk/media/769779/projekt_pitstop_y_hoejskole.pdf
At træffe valg i livet